2023-10-112023-10-11https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/532Introduction: The Medicine Program of the Pontificia Universidad Javeriana Cali in Colombia began in 2010, including in its curriculum educational environments that aim to train medical students with a comprehensive vision of health and life. Objective: To document the curricular innovation in public health implemented in the program between 2010 and 2018 that has been oriented to transform the training approach in medical education. Materials and methods: Qualitative case study with documentary review. We used the “wheel method” to present the principles that guided the innovative approach. Results: We found four principles: ethical, political, theoretical and pedagogical. This implies the unrestricted defense of the right to health and the education in health citizenship from a critical focus of social determinants. It seeks the appropriation of social and humanistic competences through practices in vulnerable communities in Cali. Conclusions: This approach opens opportunities to reformulate the medical education, and expands training to build competencies that respond to the “health-disease-care” process.Introducción: El programa de Medicina de la Pontificia Universidad Javeriana Cali en Colombia se puso en marcha en 2010, incluyendo en su currículo ambientes educativos que apuntaran a la formación de médicos generales con una visión integral de la salud y la vida. Objetivo: Documentar la innovación curricular en salud pública implementada en el programa entre 2010 y 2018, orientada a transformar el enfoque de formación en la educación médica. Materiales y métodos: Estudio de caso de tipo cualitativo. La técnica utilizada fue revisión documental. El instrumento del “método de la rueda” fue aplicado para plantear los principios que guiaron esta innovación. Resultados: Se encontraron cuatro principios del abordaje: ético, político, teórico y pedagógico. Implica la defensa irrestricta del derecho a la salud y la construcción de ciudadanías activas en salud, desde un enfoque crítico de salud pública, el de la determinación social de la salud. Busca la apropiación de competencias sociales y humanísticas mediante prácticas comunitarias en territorios vulnerados de Cali. Conclusiones: Esta innovación abre oportunidades para reformular la educación médica, expandiendo la formación hacia la apropiación de competencias que respondan al proceso “salud-enfermedad-atención”.application/pdfDerechos de autor 2023 Salutem Scientia Spiritushttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Educación médicaSalud públicaDerecho a la saludDeterminantes sociales de la saludMedical educationPublic healthRight to healthSocial determinants of healthInnovative curricular approach in public health from a perspective of the right to health, critical focus of social determinants and health citizenship. Cali, Colombia. 2010-2018Innovación curricular en salud pública desde una perspectiva del derecho a la salud, la determinación social y la construcción de ciudadanías en salud. Cali, Colombia. 2010-2018info:eu-repo/semantics/article