Los medios alternativos de resolución de conflictos y la administración de justicia -Caso Peruano

No Thumbnail Available
This paper proposes the consideration of the events that took place in Peru in recent years. To be more specific, it deals with the reforms made in the state justice administration systems, concerning the development of statutes which encourage alternative procedures to solve legal conflicts. The intention of these procedures is to guarantee citizens’ rights and offer the person involved a socially acceptable solution. The debate should be taken in the context of the Peruvian case, and its recent experience with the application of the above- mentioned alternative procedures. There is also a reference to the impact this reform had in law schools and the lawyers’ learning process.
El trabajo propone una reflexión acerca de lo ocurrido en el Perú en los últimos años, a propósito de las reformas en los sistemas estatales de administración de justicia, específicamente desde de la implementación de leyes de fomento hacia algunos de los mecanismos alternativos de resolución de conflictos que buscan brindar al ciudadano una tutela judicial efectiva de sus derechos, como también promover una respuesta socialmente adecuada a la persona. El debate se sitúa en el contexto del caso peruano y su experiencia reciente de aplicación de los medios alternativos de resolución de conflictos, haciendo también mención al impacto que ello ha tenido en las facultades de Derecho y en la formación de abogados.