Management guidelines for venous thrombosis in the lower limbs according to the European Society of Vascular Surgery 2021.

No Thumbnail Available
Deep vein thrombosis (DVT) is caused by a fibrin thrombus which reduces the blood supply to the surrounding tissues. Within the complications reported in the literature we find pulmonary embolic events (PE), which, once generated, develop great repercussions on the survival of those who suffer from them. The diagnosis is made in a multidisciplinary manner, using measures such as the Wells score, D-dimer measurement, computed venography, among others. The European Society of Vascular Surgery in its 2021 clinical practice guideline, mentions the appropriate way to make the diagnosis, taking into account the risk factors, the classification according to the triggering factor and the currently available images. Likewise, it indicates the treatment that should be offered based on the location of the thrombus and what pharmacological and non-pharmacological measures can be chosen in different clinical scenarios. The following review highlights the key and most relevant aspects to take into account for the management of patients with this entity.
La trombosis venosa profunda (TVP), es provocada por un trombo de fibrina el cual reduce el aporte sanguíneo a los tejidos circundantes. Dentro de las complicaciones reportadas en la literatura encontramos eventos embólicos pulmonares (EP), los cuales, una vez generados, desarrollan  grandes repercusiones en la sobrevida de quien las padece. El diagnóstico se realiza de manera multidisciplinaria, utilizando medidas como el puntaje de Wells, medición de dímero D, venografía computarizada entre otros. La  Sociedad Europea de Cirugía vascular en su guía de práctica clínica 2021, nos menciona la manera adecuada de realizar el diagnóstico, teniendo en cuenta los factores de riesgo,  la clasificación según el factor desencadenante y las imágenes actualmente disponibles. Así mismo nos indica el tratamiento que se debe ofrecer en base a la localización del trombo y que medidas farmacológicas y no farmacológicas se pueden optar en diferentes escenarios clínicos. En la siguiente revisión se destacan los aspectos claves y más relevantes a tener en cuenta para el manejo de los pacientes con esta entidad.
Trombosis venosa profunda, Tromboembolismo venoso, Embolismo pulmonar, Ecografía por compresión de dos o tres puntos, Ecografía de toda la pierna, Síndrome antifosfolípidico, Abuso de sustancias, Heparina no fraccionada, Antagonista de la vitamina k, Heparina bajo peso molecular, Anticoagulantes orales directos, Deep vein thrombosis, Venous thromboembolism, Pulmonary embolism, Two or three point compression ultrasound, Whole leg ultrasound, Antiphospholipid syndrome, Unfractionated heparin, Vitamin K antagonist, Low molecular weight heparin, Direct oral anticoagulants