Current therapeutic strategies for the management of intraoperative hypotension associated with the use of regional anesthesia in pregnant patients undergoing cesarean section.

No Thumbnail Available
This literature review aimed to determine effective therapeutic treatments as of 2022 to counteract the hypotensive effect caused by regional anesthesia in pregnant women undergoing cesarean section during intraoperative period. Currently, regional anesthesia is the method of choice for cesarean sections due to the safety it provides for both the mother and the fetus. Therefore, scientific evidence on the use of colloids, crystalloids, vasopressors, and physical measures to treat hypotension was analyzed. A literature search was conducted on the main databases, and 25 articles were reviewed. The results showed that arterial hypotension is the main complication of regional anesthesia, and the most appropriate treatment so far is a combination of different strategies such as volume management, use of vasopressors, and certain physical measures. It is also relevant to detect risk factors associated with hypotension in maternal evaluation during the pre-anesthetic assessment.
Esta revisión de tema tuvo como objetivo determinar cuáles son los tratamientos terapéuticos hasta el 2022, eficaces para contrarrestar el efecto hipotensor que causa la anestesia regional, en embarazadas que van a ser sometidas a cesárea durante el periodo intra quirúrgico. En la actualidad, la anestesia regional es el método de elección para cesáreas por la seguridad qué brinda tanto para la madre como para el feto. Por lo tanto, se analizó la evidencia científicasobre uso de coloides,cristaloides, vasopresores y medidas físicas como tratamiento de la hipotensión. Se realizó una búsqueda bibliográfica en las principales bases de datos, de la cual se revisaron 25 artículos. En los resultados obtenidos se evidenció que la hipotensión arterial es la principal complicación en el uso de la anestesia regional y hasta el momento el tratamiento más adecuado es la combinación de diferentes estrategias como el manejo del volumen, el uso de vasopresores y ciertas medidas físicas. Además, es relevante la detección durante la evaluación preanestésica de factores de riesgo en las maternas asociados con la hipotensión.
Anestesia regional o epidural, Cesárea, Hipotensión intraquirúrgica, Embarazo, Regional anesthesia,, Caesarean section, Hypotension, Complications, Pregnancy