Cognitive alterations secondary to traumatic brain injury in the pediatric population

Traumatic brain injury is a prevalent condition in our environment, causing disabling impairments in affected individuals. While there are numerous reports on sensorimotor alterations in the adult population, there is a significant dearth of literature concerning pediatric populations who experience head trauma and the resulting cognitive sequelae, which can profoundly affect their development. This review aims to consolidate information from the past two decades regarding cognitive impairments following traumatic brain injury in children. The emphasis is placed on cognitive functions that undergo critical periods or vulnerable windows during childhood, such as language, memory, attention, and inhibitory control. The impairments identified in these functions may account for the negative impact of traumatic brain injury on processes like learning, the establishment of social cognition, and the development of school-related skills. These long-term consequences can significantly influence an individual's future prospects, including their ability to secure employment and achieve social inclusion.
El trauma craneoencefálico es una entidad prevalente en nuestra población y genera discapacidad importante en quienes lo padecen. La mayoría de los reportes al respecto se han llevado a cabo en población adulta y en relación con las alteraciones sensoriomotoras, sin embargo, hay mucha menos literatura en relación con la población pediátrica que sufre trauma craneoencefálico y así mismo en secuelas cognitivas, que pueden comprometer el desarrollo de estos individuos. La presente revisión reúne la información encontrada de literatura reciente en relación con las alteraciones cognitivas secundarias a trauma craneoencefálico en poblaciones pediátricas. Se hace énfasis en las funciones cognitivas que pasan por periodos críticos o ventanas vulnerables y de consolidación durante la infancia, como el lenguaje, la memoria, la atención y el control inhibitorio. Los compromisos que se han descrito para estas funciones pueden dar cuenta del impacto negativo del trauma craneoencefálico para procesos como el aprendizaje, el establecimiento de la cognición social y el desarrollo de las habilidades escolares, que a futuro influyen sobre la inclusión laboral y social de un individuo.
Cognición, Secuela, Pediatría, Funciones ejecutivas, Trauma craneoencefálico, Cognition, Sequelae, Pediatrics, Executive functions, Traumatic brain injury