Characterization of clinical comorbidities and complications in a group of patients undergoing hemodialysis in a reference institution in Medellin, Colombia.

Aim: To characterize the clinical complications and comorbidities presented by patients undergoing hemodialysis in Medellín - Colombia. Materials and methods: Retrospective descriptive observational study, which included hemodialysis patients > 18 years of age who presented some complication associated with the treatment. Non-probabilistic sampling of consecutive cases was carried out. The information was collected from medical records. The analysis was carried out through the IBM SPSS Version 25 program, absolute and relative frequencies were estimated, as well as medians with interquartile ranges. This work had ethical approval. Results: 20 patients were included, of which 60% (12) were male, the median age was 68.5 years and 60% (12) belonged to the subsidized regime. The main pathological antecedents were hypertension in 100% (20), followed by diabetes mellitus in 45% (9). Regarding the replacement therapy time, the median was 25.5 months (Q1: 18.5; Q3: 66). The main associated complications were venous coagulation in 44,4% (12) followed by bleeding in 37% (10) and suspicion of infection in 11.1% (3), most of the bleeding was light. due to decannulation. Conclusion: Renal replacement therapy in general did not represent a high risk of life-threatening complications in patients who underwent it, since most of these adverse effects were considered mild, did not negatively modify quality of life and were easily corrected, similar to that reported in the literature.
Objetivo: Caracterizar las complicaciones clínicas y comorbilidades que presentan los pacientes sometidos a hemodiálisis en Medellín – Colombia. Materiales y métodos: Estudio observacional descriptivo retrospectivo, que incluyó pacientes en hemodiálisis > 18 años que presentaron alguna complicación asociada al tratamiento. Se realizó muestreo no probabilístico de casos consecutivos. La información se recolectó a partir de historias clínicas. El análisis se llevó a cabo a través del programa IBM SPSS Versión 25, se estimaron frecuencias absolutas y relativas, así como medianas con los rangos intercuartílicos. Este trabajo contó con aprobación ética. Resultados: Se incluyeron 20 pacientes de los cuales el 60% (12) era de sexo masculino, la mediana de edad fue de 68,5 años y el 60% (12) pertenecía al régimen subsidiado. Los principales antecedentes patológicos fueron hipertensión arterial en el 100% (20), seguido de diabetes mellitus con un 45% (9). Respecto al tiempo de terapia de reemplazo, la mediana fue de 25,5 meses (Q1: 18,5; Q3: 66). Las principales complicaciones asociadas fueron coagulación de la vía venosa en el 44,4% (12) seguido de sangrado en el 37% (10) y sospecha de infección en el 11,1% (3), los sangrados en su mayoría fueron leves debido a decanulación. Conclusión: La terapia de reemplazo renal en general no representó un riesgo elevado de complicaciones que amenacen la vida de los pacientes que se sometieron a ella, puesto que la mayoría de esos efectos adversos se consideraron leves, no modificaron negativamente la calidad de vida y fueron de fácil corrección, similar a lo reportado en la literatura.
Terapia de reemplazo renal, Diálisis renal, Insuficiencia renal crónica, Unidad renal, Terapia de reemplazo renal continuo, Renal replacement therapy, Renal dialysis, Chronic renal insufficiency, Coninuos renal replacement therapy