Impact of cinnamon consumption on serum glycemia in patients with Type 2 Diabetes Mellitus: Review of the literature

No Thumbnail Available
Introduction: Type 2 DM is considered one of the most prevalent chronic noncommunicable diseases worldwide. The treatment of this disease includes non-pharmacological measures, with diet being a key focus. One potentially relevant dietary component is cinnamon, which contains bioactive compounds that could contribute to glycemic control. Given the clinical potential demonstrated by cinnamon, the objective of this review is to determine its possible impact on serum glycemia in patients with type 2 DM. Materials and methods: We conducted a literature review using information from the PubMed, Science Direct, and Google Scholar databases. We included articles published between 2006 and 2022 in our review and meta-analysis. These articles contained information on the clinical evidence of cinnamon consumption and its impact on relevant clinical markers such as blood glucose, lipid profile, and BMI. Results: Our review of the collected information suggests that the components of cinnamon may play a role in the insulin signaling process and that the consumption of cinnamon could lead to reduced glycemia levels in patients who are already undergoing pharmacological management. Additionally, our findings indicate that cinnamon consumption in these patients did not result in adverse effects or worsen the disease. Conclusion: Although studies documenting the impact of cinnamon on serum glycemia have been reported, there is still insufficient evidence to definitively confirm cinnamon as a hypoglycemic factor. Nevertheless, the evidence we found does not preclude the use of cinnamon as an adjunctive therapy for patients with type 2 DM.
Introducción: La DM tipo 2 se considera una de las enfermedades crónicas no transmisibles más prevalentes en el mundo. El tratamiento de esta enfermedad incluye medidas no farmacológicas, dentro de las cuales la alimentación es un blanco importante de estudio; uno de los alimentos que podría adquirir relevancia es la canela, compuesta por elementos bioactivos que podrían contribuir al control de la glicemia. Considerando el potencial clínico que demuestra la canela, el objetivo de esta revisión es determinar el posible impacto del consumo de canela en la glicemia sérica de pacientes con DM tipo 2. Materiales y métodos: Se realizó una revisión de la literatura con base en información encontrada en las bases de datos de PubMed, Science Direct y Google Académico y se tuvieron en cuenta artículos publicados entre los años 2006 y 2022 como revisión de la literatura y metaanálisis, que incluyeran información sobre la evidencia clínica del consumo de canela y el impacto en marcadores clínicos de relevancia como la glicemia en sangre, el perfil lipídico y el IMC. Resultados: En la información recopilada se evidenció que los componentes de la canela podrían actuar adecuadamente en el proceso de señalización de la insulina y que el uso de la canela podría disminuir los niveles de glicemia en pacientes con un manejo farmacológico previamente instaurado. Por otro lado, se encontró que el consumo de canela en estos pacientes no mostró efectos adversos o empeoramiento de la enfermedad. Conclusión: A pesar de que se documentan estudios que evidencian el impacto de la canela en la glicemia sérica, aún no hay evidencia suficiente que corrobore el impacto de esta molécula como factor hipoglicemiante. Sin embargo, los hallazgos encontrados no descartan el uso de la canela como factor coadyuvante en la terapia farmacológica para pacientes con DM tipo 2.
Diabetes, Diabetes mellitus tipo II, Síndrome metabólico, Canela, Cinamaldehído, Diabetes, Type 2 diabetes mellitus, Metabolic syndrome, Cinnamon, Cinnamaldehyde